Selecteer een pagina

Portret Johannes de Doper ‘Hoofd van Johannes’ door Lodewijk Schelfhout 1919.

Lodewijk Schelfhout (1881-1943) was een zeer veelzijdige kunstenaar, die lange tijd (1903-1913) in Parijs verbleef. In Parijs leerde hij onder meer Pablo Picasso (1881-1973) en Jan Toorop (1858-1928) kennen. In 1919/1920 verbleef Schelfhout gedurende vijf maanden op Corsica (Frankrijk). Deze periode is van grote invloed op zijn latere werk geweest. Ook religie ging een steeds grotere rol spelen. In 1920 exposeerde Schelfhout samen met Picasso en Bernard Essers (1893-1945) in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Dit portret staat in de betreffende catalogus omschreven als ‘Hoofd van Johannes’ (nr. 41) en is vermoedelijk afkomstig uit de nalatenschap van Essers. De stijl en sfeer doet sterk denken aan de sombere ‘blauwe periode’ (1901-1904) van Picasso en het religieuze werk van Toorop. Afmetingen 19 x 14 cm. Prijs op aanvraag.

Portrait John the Baptist ‘Hoofd van Johannes’ by Lodewijk Schelfhout 1919.

Lodewijk Schelfhout (1881-1943) was a very versatile artist, who stayed long (1903-1913) in Paris. In Paris he was befriended with among others Pablo Picasso (1881-1973) and Jan Toorop (1858-1928). In 1919/1920 Schelfhout stayed for five months on Corsica (France). This period is of great influence on his later work. Also religion did play an increasingly important role. Schelfhout exhibited in 1920 together with Picasso and Bernard Edwards (1893-1945) in the Stedelijk Museum in Amsterdam. This portrait is mentioned in the catalog as ‘Hoofd van Johannes’ (no 41) and is thought to come from the estate of Essers. The style and atmosphere is strongly reminiscent of the gloomy ‘blue period’ (1901-1904) of Picasso and the religious works of Toorop. Dimensions 19 x 14 cm. Price on request.

 

Portret Johannes de Dooper door Lodewijk Schelfhout 1919-3

 

Portret Johannes de Dooper door Lodewijk Schelfhout 1919-1

 

Portret Johannes de Dooper door Lodewijk Schelfhout 1919-2

 

scan catalogus schelfhout_614x768